Case Study NEVS
Wykorzystanie potencjału symulacji w projektowaniu
Dzięki zastosowaniu narzędzi z portfolio Siemens Xcelerator pracująca nad ekosystemem mobilności – włącznie z elektrycznym pojazdem autonomicznym – firma NEVS opracowała proces projektowy, w którym działania CAD i CAE się przeplatają i realizowany jest pełny potencjał symulacji.
Projektując system usług z obszaru mobilności, firma NEVS stanęła przed wyzwaniem zintegrowania różnych dziedzin inżynierii i oprogramowania w spójny, cyfrowy proces. Dzięki rozwiązaniom takim jak NX, Simcenter, HEEDS, Teamcenter i Polarion – firma nie tylko skróciła czas oceny pojazdu w toku projektu o połowę, ale też przyspieszyła podejmowanie decyzji projektowych o 80%, zbliżając się do sytuacji, w której status projektu jest dostępny wszystkim zainteresowanym w czasie rzeczywistym.

Wyzwania biznesowe:
Zmiana sposobu myślenia o mobilności – samochód jako usługa
Stworzenie realnej opcji lepszej niż posiadanie własnego samochodu
Zidentyfikowanie partnera i narzędzi, które pomogą zrealizować wizję NEVS


Zastosowane rozwiązanie:
Wykorzystanie NX, Teamcenter i Polarion oraz narzędzi Siemens Xcelerator do digitalizacji procesu projektowego i zwiększenia traceability
Zwiększenie przepływu informacji i zmniejszenie dystansu pomiędzy działaniami z obszaru CAD i CAE


Efekty wdrożenia:
Wykorzystanie zwiększonej dokładności cyfrowego bliźniaka do opracowania zrównoważonych rozwiązań w zakresie mobilności
Skrócenie początkowego czasu cyklu oceny pojazdu o 50 procent
Zastąpienie ręcznej, powtarzalnej pracy symulacyjnej zautomatyzowanymi procesami
Skrócenie czasu potrzebnego na identyfikację opcji projektowych na wczesnym etapie o 80 procent
Założona w 2012 roku firma NEVS dąży do zmiany sposobu, w jaki myśli się o mobilności. Stworzona przez nią platforma PONS ma na celu kształtowanie nowych możliwości korzystania z pojazdów bez konieczności posiadania ich na własność. Ekosystem mobilności NEVS obejmuje kompletne rozwiązanie do współdzielenia przejazdów – włącznie ze zelektryfikowanymi i autonomicznymi pojazdami, łatwymi w użyciu aplikacjami i zintegrowanym systemem zarządzania flotą dla operatorów i władz miejskich. Na ekosystem PONS składają się m.in.:
elektryczny autonomiczny pojazd Sango
aplikacja użytkownika Okulo
system zarządzania flotą Koro.
W zamyśle kompleksowe rozwiązanie ma pozwolić zmienić sposób myślenia o przemieszczaniu się z punktu A do punktu B. Do projektowania pojazdów, stworzenia cyfrowych bliźniaków systemów oraz zarządzania wątkiem cyfrowym całej dokumentacji technicznej firma NEVS wykorzystała szereg rozwiązań Siemens Xcelerator, w tym m.in.:
Simcenter™,
Teamcenter®,
Polarion™,
NX™
HEEDS™.
Narzędzia te stały się kluczowym środkiem urzeczywistnienia idei ekosystemu mobilności NEVS.
Elementy składające się na system mobilności NEVS
Zespół NEVS zdawał sobie sprawę, że aby odnieść sukces, muszą stworzyć coś, co pozytywnie odróżnia się od samochodu posiadanego na własność. Firma poświęciła w związku z tym dużo pracy na opracowanie Sango, elektrycznego pojazdu autonomicznego przeznaczonego do współdzielenia przejazdów. Dzięki sześciu ruchomym fotelom i modułowym ściankom urządzenie oferuje wiele komfortowych konfiguracji – od wydzielenia wewnątrz indywidualnych obszarów roboczych po przestrzeń stworzoną z myślą o spotkaniach towarzyskich. Naturalnym i koniecznym uzupełnieniem stworzonego modelu mobilności było opracowanie aplikacji stanowiącej interfejs użytkownika pojazdu, aplikacji służącej do interakcji z klientami oraz rozwiązanie do zarządzania flotą dla operatorów pojazdów – takich jak rady miejskie i zarządy instytucji transportu publicznego. By zminimalizować liczbę błędów w procesie rozwoju tego złożonego środowiska firma zdecydowała się skorzystać z rozwiązań pozwalających integrować realizację zadań i przepływ informacji pomiędzy inżynierami CAD, CAE i innymi zespołami.
Zbliżenie projektowania i symulacji za sprawą Teamcenter Simulation
Dotychczasowy sposób pracy zespołu CAE NEVS wymagał wyciągania danych na potrzeby CAE z systemu i udoskonalenia ich w innym narzędziu. W przypadku zmian po stronie inżynierów CAD zespół CAE nie zawsze otrzymywał informacji o nich na czas, co skutkowało nieporozumieniami i stratami czasu wskutek pracy na nie zawsze kompletnych danych. Zmieniło się to dzięki nowej strukturze procesu. Przygotowany w NX projekt CAD i i symulacja CAE w Simcenter są teraz połączone w spójny cyfrowy wątek za pośrednictwem Teamcenter Simulation. Oprogramowanie stanowi pomost między CAD i CAE, automatyzując przepływ danych i samodzielnie wysyłając wyniki symulacji bezpośrednio do projektantów CAD zgodnie z podanymi zasadami.
Pełne wykorzystanie potencjału symulacji dzięki HEEDS
Prócz integracji procesu CAE z CAD dzięki Teamcenter i Teamcenter Simulation zidentyfikowano dodatkowy potencjał usprawnienia w ramach procesu zadań optymalizacji. Zespół ds. dynamiki pojazdów CAE zaczął na wczesnych etapach projektowania i tworzenia koncepcji intensywnie korzystać z oprogramowania HEEDS. Rozwiązanie pozwala wybrać najlepsze możliwe warianty zawieszenia i układu napędowego. Jako otwarta platforma HEEDS współpracuje bezpośrednio z danymi i modelami z wewnętrznych narzędzi.
Zaczynaliśmy od tradycyjnego podejścia do optymalizacji. Nie działało ono dobrze i nie uzyskiwaliśmy wyników na czas. Ten dodatkowy krok we wczesnym procesie już powodował opóźnienia. Jeśli weźmiemy pod uwagę typowe zawieszenie, możemy mieć od 10 do 12 punktów z 30 do 35 opcjami dla każdego z nich. Ręczne sprawdzenie wszystkich opcji zajęłoby ponad tydzień. Dzięki HEEDS i naszym wewnętrznym narzędziom możemy przeprowadzić 2 000 iteracji projektowych w ciągu godziny. W ciągu jednego dnia pracy mamy dostępne wstępne wyniki .
Rezultatem wdrożenie rozwiązania była redukcja o 80% czasu potrzebnego na identyfikację opcji projektowych na wczesnym etapie. Pozostawia to wystarczająco dużo czasu na ocenę, postprocessing i znalezienie optymalnej opcji projektowej. Pozwala to w efekcie stworzyć stosunkowo dojrzały projekt już na wczesnym etapie procesu.
Obecnie zazwyczaj uruchamiamy od trzech do czterech pętli iteracji, aby dotrzeć do ostatecznego projektu. Jest to bardzo wydajne i planujemy jeszcze dalej idące włączanie HEEDS w proces projektowania.

Wsparcie współpracy dzięki Polarion ALM
NEVS korzysta także z Polarion, ujednoliconego oprogramowania do zarządzania cyklem życia aplikacji (ALM), aby wspierać płynną współpracę użytkowników działających w różnych środowiskach, jednocześnie zapewniając wszystkim zainteresowanym aktualne dane. Polarion jest kluczowym elementem sukcesu NEVS w zakresie identyfikowalności i traceability. Służy do łączenia zespołów i projektów oraz usprawniania procesów tworzenia aplikacji za pomocą jednego, ujednoliconego rozwiązania dla wszystkich danych dotyczących rozwoju produktu i zarządzania projektami.
Na drodze do uzyskania statusu pojazdu w czasie rzeczywistym
Dzięki cyfrowemu wątkowi budowanemu w oparciu o Teamcenter, NX, Simcenter i Polarion, zespół CAE NEVS poświęca mniej czasu na powtarzalne zadania, takie jak meshing i postprocessing. Zespoły projektowe z łatwością podejmują wspólne decyzje w oparciu o dokładne dane inżynieryjne od specjalistów. Eksperci CAE zwiększają dojrzałość projektu na wczesnym etapie dzięki specjalistycznym rozwiązaniom, takim jak HEEDS. Teamcenter, które znacznie usprawnia cyfrowe przepływy pracy, łączy ogół realizowanych zadań w całość. Wszystko to przyczynia się do realizacji ogólnego celu NEVS, jakim jest zrównoważona mobilność w formie usługi.
Dzięki zastosowaniu szerokiego spektrum rozwiązań wspierających współpracę w projekcie odnotowaliśmy natychmiastowy zwrot z inwestycji wynikający z usprawnienia procesu oceny pojazdów . – Skróciliśmy czas cyklu oceny o 50 procent, z sześciu do trzech tygodni. Naszym celem jest uzyskanie statusu pojazdu w czasie rzeczywistym, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia tego celu .

Dział Sprzedaży
+48 601 150 761
biuro@cador.pl
Dział Szkoleń
+48 530 780 444
szkolenia@cador.pl
Wsparcie techniczne
+48 784 417 946
support@cador.pl