Case Study MobileDrive
Wejście na rynek systemów ADAS i AV z użyciem Simcenter i Polarion
Podjąwszy decyzję o wejściu na rynek systemów wsparcia jazdy, MobileDrive stanęło przed wyzwaniem stworzenia ram realizacji tego typu projektów. Firma skorzystała z usług inżynierskich, oprogramowania Simcenter i Polarion.
Planując wejście na rynek systemów ADAS, MobileDrive stanęło przed wyzwaniem skrócenia czasu rozwoju oprogramowania i zapewnienia zgodności z rygorystycznymi normami branżowymi. Dzięki zastosowaniu podejścia MBSE i wykorzystaniu rozwiązań Simcenter oraz Polarion ALM, firma stworzyła cyfrowego bliźniaka funkcji ADAS, usprawniła walidację i znacząco przyspieszyła prace rozwojowe – zanim jeszcze powstały fizyczne prototypy.
Wyzwania biznesowe:
Skrócenie czasu rozwoju i certyfikacji systemów ADAS w celu wejścia na nowe rynki
Dopilnowanie zgodności z normami ISO i innymi normami motoryzacyjnymi
Uporządkowanie procesu wytwarzania oprogramowania i spełnienie rygorystycznych wymagań OEM
Zastosowane rozwiązanie:
Wdrożenie podejścia MBSE z wykorzystaniem Simcenter Engineering i Simcenter Amesim
Walidacja funkcji ADAS w wirtualnym środowisku testowym z użyciem Simcenter Prescan
Zarządzanie wymaganiami i zgodnością poprzez Polarion ALM
Efekty wdrożenia:
Stworzenie cyfrowego bliźniaka systemów ADAS
Zapewnienie zgodności z normami i usprawnienie śledzenia wymagań
Możliwość niezależnego rozwoju systemów przez zespół MobileDrive
Utworzone w 2021 r. Mobile Drive Technology Co., Ltd (MobileDrive) to joint venture stanowiące połączenie sił:
FIH Mobile – spółki zależnej Hon Hai Technology Group (Foxconn), znanej z kompleksowych usług projektowania, rozwoju i produkcji telefonów, urządzeń mobilnych i bezprzewodowych oraz produktów elektroniki użytkowej, która zdecydowała się na ekspansję na rynek zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) oraz samochodowych systemów jazdy autonomicznej.
Stellantis – wiodącego globalnego producenta samochodów powstałego w 2021 roku w wyniku fuzji włosko-amerykańskiej spółki Fiat Chrysler Automobiles z francuską spółką Groupe PSA.
Zadaniem MobileDrive jest rozwój w branży automotive systemów infotainment, telematyki oraz platformy usług w chmurze wraz z dodatkowym sprzętem i oprogramowaniem – łącznie z dostarczaniem rozwiązań ADAS. Dążąc do stworzenia software’u najwyższej jakości w jak najkrótszym czasie, firma zdecydowała się skorzystać z oprogramowania Simcenter i Polarion do pracy metodą MBSE (inżynierii systemów opartej na modelach) oraz tworzenia przejrzystych wątków cyfrowych.
Jak zacząć tworzyć oprogramowanie ADAS?
Chcąc rozpocząć działanie jako dostawca systemów ADAS, MobileDrive zdecydowało się skorzystać z profesjonalnych usług inżynierskich i konsultacyjnych. Uzgodniono z dostawcą wspólne opracowanie takich funkcji jak:
LKA, Lane Keep Assist – asystent utrzymania pasa ruchu
ELK, Emergency Lane Keeping – awaryjny system utrzymywania pasa ruchu
LFC, Lane Following Control – konrola pasa ruchu
ALC, Auto Lane Change – automatyczna zmiana pasa ruchu
ESA, Electronic Suspension Adjustment – elektroniczny system zawieszenia
AES, Autonomous Emergency Steering – autonomiczne kierowanie awaryjne
Potrzebowaliśmy dobrze zrozumieć podstawy budowania początkowych architektur systemów i szczegółowo poznać kryteria spełniania wymagań branżowych. Dążyliśmy zarazem do przyswojenia najlepszych praktyk w zakresie pisania przypadków testowych oraz zarządzania nimi w celu kierowania rozwojem oprogramowania.
Specjalizujący się w korzystaniu z oprogramowania Simcenter partner dostarczył dokumentację technologiczną i plan wdrożenia przez MobileDrive funkcji ADAS, w tym:
spisania funkcjonalnych i technicznych wymagań bezpieczeństwa,
przeprowadzenia funkcjonalnych testów bezpieczeństwa,
wygenerowania przypadków testowych oraz opracowania i przetestowania systemu w oparciu o modele symulacyjne przy użyciu oprogramowania Simcenter Amesim™,
walidacji ADAS z użyciem Simcenter Prescan™,
zapewnienia pełnej identyfikowalności elementów projektu względem wymagań normatywnych przy użyciu Polarion™ ALM.
Kluczowa rola Polarion w śledzeniu zgodności z wymaganiami
Kluczową rolę w tym projekcie odegrała platforma Polarion. Wykorzystano ją do przechowywania informacji o wszystkich poziomach wymagań z wielu różnych źródeł, w tym:
przypadków użycia,
potrzeb klientów,
potrzeb OEM,
wymagań dotyczących systemu, oprogramowania, bezpieczeństwa funkcjonalnego i trybu awaryjnego.
Wymagania te były następnie kaskadowane. Dzięki temu zapewniono pełną zgodność projektu z wymaganiami funkcjonalnymi i normami bezpieczeństwa, umożliwiając jednocześnie elastyczne zarządzanie zmianami i weryfikację testów w trybie zamkniętej pętli (MiL). Wspólna praca w chmurze pozwalała zaangażowanym zespołom na bieżąco analizować wyniki i planować kolejne kroki. Uzyskana dzięki temu przejrzystość informacji nie tylko ułatwiła codzienne funkcjonowanie, ale okazała się korzystna także w kontekście dążenia do zgodności z wytycznymi Automotive SPICE (ASPICE) i Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO 26262). Po zakończeniu fazy symulacji MobileDrive przetestowało wyniki w swojej elektronicznej jednostce sterującej.



Z przyjemnością odkryliśmy, że podejście MBSE było niezwykle skuteczne. Wszystkie funkcje działały zgodnie z założeniami, co dało nam pewność dostarczenia wysokiej jakości oprogramowania naszemu producentowi OEM.
Skuteczny transfer know-how
Zespoły inżynierów spędziły łącznie 1,5 roku na opracowywaniu funkcji, szkoleniach i wymianie technologii. Korzystanie z Polarion dało MobileDrive możliwość bieżącego wprowadzania zmian w wymaganiach, ich rozwoju i zarządzania nimi. Ostatecznie firma MobileDrive skróciła harmonogram wdrożenia ADAS, zanim jeszcze powstały fizyczne prototypy projektowanych rozwiązań. Wynikało to z nowo odkrytej zdolności do wczesnej weryfikacji funkcji oprogramowania w kompleksowym środowisku cyfrowego bliźniaka przy użyciu Simcenter Amesim i Simcenter Prescan – na długo przed przeprowadzaniem testów sprzętowych w pętli (HiL) lub na torze testowym.
Mamy teraz pełne zrozumienie tego, jak usprawnić nasze algorytmy i działania weryfikacyjne w zakresie rozwoju produktu. Korzystanie z Polarion pokazało nam również, w jaki sposób możemy w bardziej ustrukturyzowany sposób dokumentować zgodność z normami bezpieczeństwa funkcjonalnego, takimi jak ISO 26262.



Dział Sprzedaży
+48 601 150 761
biuro@cador.pl
Dział Szkoleń
+48 530 780 444
szkolenia@cador.pl
Wsparcie techniczne
+48 784 417 946
support@cador.pl